Zorg

Veldnormen voor de inzet van tolken in de gezondheidszorg in het kort:  

  • U gebruikt een professionele tolk wanneer u niet in een voor de cliënt begrijpelijke taal kunt communiceren;
  • Het gebruiken van vrienden, kennissen, familieleden of kinderen om te tolken maakt uw communicatie met uw cliënt bijna altijd onvolledig. Persoonlijke onderwerpen of taboes komen niet boven tafel.
  • Een persoonlijk aanwezige tolk is met name handig wanneer u
    • iets wilt laten zien of uitleggen met beeldmateriaal of apparaten;
    • met meerdere mensen tegelijk werkt;
    • verschillende vreemde talen tegelijk wilt laten tolken;
    • een voor de cliënt zeer moeilijk gesprek moet voeren.

Tips voor zorgverleners:

  • U kijkt de cliënt aan tijdens uw vragen, u kijkt niet naar de tolk.
  • U formuleert uw vragen naar de cliënt toe (wilt u…), dus niet: wilt u meneer vragen of hij…
  • Vertel wat de functie van de tolk is en dat deze gebonden is aan vertrouwelijkheid.
  • Vraag de tolk niet tijdens het gesprek om informatie over ‘zijn’ cultuur.